Sunday, March 19, 2017

belajar anatomi

happy weekend everyone and hi :)

jadi, based on the title you guys can predict la apa aku nak cerita harini kan. cuma yelah, takde la cerita nya meletop kebabom. biasa-biasa je haha apa aku cakap ni

jadi, masuk harini dah 3 minggu aku belajar blok 4 ni (Block 4 : Musculoskeletal System & Head and Neck) apa yang boleh aku simpulkan sepanjang belajar 3 minggu ni adalah belajar anatomi adalah yang paling banyak gila. banyak nak mampos. ya Allah berikanlah aku kekuatan. sob sob  

current view

why am I saying this, sebab anatomi kan yaa u know. susah la nak cerita hahaha okay, aku bagi situasi, contoh macam okay ni. lecturer cakap "okay, ni structure dia, bentuk macam ni, origin kat sini, insertion kat sini, hafal." okay, gurau lecturer aku takde la bagi ayat suruh hafal tu, tapi kena la hafal kan *facepalm* so, untuk aku yang lebih suka akan process or something yang buat otak aku berfikir ni, mestilah anggap benda ni macam berat kan. biasalah, otak orang kan lain-lain

dia macam banyak gila kot. and I wonder how people can continuosly belajar anatomi tak ngantuk weh. peh, aku baca sekejap je subhanallah. tapi, selain rasa banyak gila, aku rasa seronok gak belajar anatomi ni, bila kita faham :) contoh, macam movement for each muscle, hafal sesatu memang tak ah, tertukar tukar semua nya. so, nak elak macam tu, get things done by knowing the origin and insertion for every muscle and understand kan semua tu. surely, no regret. I did this, and it saves me a lot of time.

hafal tapi tak faham tak guna jugak kan? :)

so, no wonder la kenapa lecturer suruh hafal semua tu kan, sebab nak suruh kita faham. faham tak? masalahnya, dalam kelas faham. balik rumah, dah blur balik hahahahaha in conclusion, faham and catat note sikit dalam kelas huhu. tapi tu la, bila dah belajar banyak banyak ni, nama pulak lebih kurang je semua. contoh macam brachialis and brachioradialis. takde la sama sangat cuma nama depan sama, so macam.............. ah malas ah cakap, korang bukan faham pun hahaha. so, baca sekali je tak cukup. kena belajar lebih lagi phewwww

tapi, Alhamdulillah, everything is going so well for this block. so far, so good. I got no regret entering med school. even though i failed last block which is, haematology block. but then, past is past. I'm definitely gonna do better for this block. wish me luck! and good luck to you too! happy studying everyone.

so, here I'm showing you my notes. cantik kan :P hahaha lol bye semua





so, aku study dengan menulis note sebab kalau baca je, ngantuk. kalau tulis je tak faham, so baca and tulis (dengan cantik) sedap la sikit mata memandang kan haha so, kalau korang, study macam mana?

till then fellas, Ilal liqa'

1 comment:

  1. Woahh, seriously notes awak camtu, rajinnya, saya bab tulis notes la benda paing malas masa study, hihi. Good luck on ur studies afifah. :)

    ReplyDelete